Nu e det vecka 21.

Gravid vecka 21

Mamman

Livmodern kan du känna nära naveln. Brösten kan börja läcka råmjölk, ditt barns första kost.
Tänk på hur du sitter och ligger men även hur du lyfter saker. Var försiktig med din rygg som redan är påfrestad. Bäckenet börjar bli mer rörligt, har du mycket besvär finns det speciella bälten att köpa som ”fixerar” bäckenet när du går och står. Fråga din barnmorska om var du kan få tag på ett bälte. Halsbränna är inte helt ovanligt, det känns som en brännande känsla i bröstet och kan ge sura uppstötningar. Det finns receptfria läkemedel som hjälper, prata med din barnmorska.


Barnet

Ditt barn är ca 16 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 420g. Barnet rör sig mycket fritt i fostervätskan, du kan känna sparkar långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet. Barnets första avföring bildas i tarmen. Sinnesorganen utvecklas i raskt takt och smaklökarna på tungan är färdiga.

 

Börjar känna bebben mer i magen nu. Flera gånger per dag. Inte mycket men en hel del mer än innan. Mysigt.

Annars rullar allt på. Den växer som den skall magen. Tror ja iallafall :D Jag blir iallafall större och tyngre.

Idag har jag kört Jocke till Landvetter då han flög till Köpenhamn för jobbet. O sen har jag städat lite då jag skall få besök av Jaqueline i morgon. Har inte sett henne på Evigeter. Skall bli så kul.

Idag skall ni få en annorlunda bild av magen.

Det putar en hel del nu. :D

Jo idag fick jag tillslut min nya telefon. Skulle vara 2 veckors leveranstid men tog 4 veckor. Ganska dåligt faktiskt men e så glad att den kom tillslut. Se här så fin den e.

 

Nu blir det slappa resten av kvällen.

Kram kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback