Preikestolen

Idag gav vi oss av för att kolla in Preikestolen. Det började med en fjordbåt över till Tau från Stavanger. Sedan fick vi börja köra uppåt bergen. När vi var dryga 300m över havet fick vi parkera bilen och sedan gick vi ca 1 km till starten på vandringen.
Det var en tuff vandring på dryga 6km med en fallhöjd på 350m.
Större delen av leden gick i stenrös och det kan ha varit en lutning på upp mot 50grader. Känndes ibland som det var klättring rakt upp.
Det blev några stopp för solen låg på och det var mycke folk ute på tur.
När man väl trodde man var framme så var det like långt kvar att gå ungefär.
Upp tog det 1h 40min och då hade vi okej tempo.
Väl uppe på toppen tog vi en macka och saft för att återhämta oss.

Utsiken var helt fantastisk. Det var skjukt långt ner till fjorden. Man fick svindel bara av att vara där.
Vi kröp båda fram till kanten och kollade över. Usch och fy säger jag bara.

Vissa satt och dinglade med benen. Att de vågade. Var ju bara ett stup ner.
Sedan så begav vi oss ner igen. Samma väg som vi kom upp.
Massa folk även på nervägen. Men det tog oss bara 1h 15min ner. Nu sitter vi i tältet efter att ha sovit middag, duschat och ätit middag och ojjar oss över våra blåsor på fötterna.

Hur vi i morgon skall klara av att bege oss till Bergen är oklart. Vi glömde nämligen att stretcha. :)
Här har ni lite bilder på vårat äventyr.
Jag lär aldrig gå upp dit igen. Gav ju nästan upp efter första backen.





Jocke ute på stenen.

Jag spanar ut över världen


Större blider kan ni hitta på pixbox länk kommer om en stund.


Kommentarer
Mattias säger:

Ser ut som ni får en fin semester :) Skicka en stackars tanke till mig som sitter o drar 14h dagar på jobbet o tänk på hur gott ni har det ;)



Ha det fortsatt gott :)

2009-07-15 | 18:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback